GLORIA

gloria2

Gloria/110 dk / Dram-Komedi / Renkli /2014/Şili
Yönetmen: Sebastián Lelio
Senaryo: Sebastián Lelio, Gonzalo Maza
Oyuncular: Paulina García (Gloria), Sergio Hernandez (Rodolfo), Diego Fontecilla (Pedro), Fabiola Zamora (Ana), Luz Jiménez (Nana), Alejandro Goic (Gabriel), Lulliana García ( Flavia), Coca Guazzini (Luz), Hugo Moraga (Hugo), Antonia Santa María (Maria), Marcial Tagle (Marcial)
Rotten Tomatoes Puanı: 7,4/10
Benim Puanım: 9/10
Bu yazı filmin sürprizlerini ele vermektedir.
 
La sagrada familia (2005) ve Navidad (2009) filmlerinden tanıdığımız Sebastián Lelio’nun dördüncü uzun metraj filmi Gloria, Santiago’da yalnız yaşayan orta yaşlı bir kadın olan Gloria’nın yaşamını konu ediniyor. Gloria, 2 çocuk annesidir ve 10 yıl önce boşanmıştır. Tek başına bir dairede kalıyor, bir ofiste çalışıyor ve hayatın tadını çıkarmaktan da geri durmuyordur.
Yönetmen, Altyazı dergisine verdiği röportajda karakteri nasıl oluşturduğunu anlatırken öncelikle annesinden ve onun gibi orta yaşlı, eğitimli, orta sınıf Santiago’lu kadınların yaşam deneyimlerinden faydalandığını anlatıyor. Santiago, çalışan, küçük dairelerde tek başına kalan, her yaşta bir çok insanın yaşadığı bir metropol olmanın yanı sıra, klasik bir yaşam tarzını da içinde barındırıyor. Gloria’nın etrafı (kızı, oğlu, eski eşi, arkadaşları vs) çiftlerle doludur ve bu hayat pratiğinde o kendine yalnız bir kadın olarak yer açmaya çalışır.
Sinema perdesinde de, gerçek hayatta da görmeye çok alışkın olmadığımız gerçeklikte bir kadındır o. Modern hayatın henüz bozamadığı sahicilik ve samimiyette, çevresini bütünüyle fark eden, algılayan ve kabul eden bir açıklıkta, yanı sıra enerjik, neşeli ve oldukça güçlü bir kadın. Geçirdiği sinir krizleriyle onu uykusuz bırakan üst komşusu gençten, çocuklarına ve flörtüne kadar herkese yetecek bir ilgiyle yaşayan, hayata dönük biri.
Bu haliyle, Paulina García’nın olağanüstü iyi canlandırdığı bu karakter, daha ilk kareden, kocaman gözlüklerinin altından bakan hafif duygulu, biraz muzip, çapkın, anlayışlı gözleri ve kırmızı rujlu dudaklarının kenarındaki manidar gülümsemeli yüz ifadesiyle sizi yakalayıveriyor. Film boyunca gözlüklerin altındaki anlamı ve ifadeyi takip ederek onu ve yaşadıklarını anlamakta hiç de zorlanmıyoruz.
Film bir diskotek sahnesiyle açılır. Diskotek çok alışkın olmadığımız bir biçimde içki içen ve danseden orta yaşlı insanlarla doludur. Gloria da barda tek başına içkisini yudumlarken eski bir tanıdığı farkederek gidip kendisini tanıtır ve onunla dans etmeye başlar. Sonrasında eve yalnız döner, alışkın bir biçimde makyajını silip sendeleyerek yatağını bulur ve uykuya dalar.
Ertesi gün arabasında çalan pop şarkısına içtenlikle eşlik ederek çalıştığı ofise gider. Film boyunca sıklıkla duyacağımız pop şarkılarının sözlerinin de ayrı bir önemi var. Çaldıkları sahnenin duygusuna eşlik ediyorlar.
Sonrasında ziyaret ettiği çocukları ile tanışırız. Oğlunun henüz bebeği olmuştur ve onunla baş etmeye çalışıyordur. Kızı ise İsviçreli sevgilisi ile yolculuğa çıkmak üzeredir.Oğlunun evinde onunla sohbet etmeye çalıştığı sahne aslında modernleşmiş ve modernleşmemiş insan ikilemini en güzel yansıtan sahnelerden biri. Oğlu annesiyle gerçek bir iletişim kuramadan, cep telefonunda oyun oynarken ve kafasında dönen sorunlarıyla canı sıkkınken, o oğlunun dertlerini anladığını belirten ve kendi deneyimlerinden örnekler veren bir sohbeti başlatmayı dener.
Yine bir diskotekte tanıştığı Rodolfo ile tabiri caizse ikinci bahar aşkı yaşayacaktır. Kırmızı rujunu sürüp, çapkın bakışlar atarak onu tavlamakta çok zorlanmaz.  O hayatını yaşayamadığını , sorumluluklarının kendisi gibi olmasına, hayatın tadını çıkarmasına izin vermediğini düşünen ve onun yaşam enerjisine kapılan orta yaşlı bir erkektir. Ancak yaşadıklarının arkasında duracak cesareti yoktur.
Gloria’nın eski eşi, onun yeni karısı ve çocukları ile bir araya geldiği oğlunun doğumgünü sahnesinde de yine sorumluluklarını alamayan, bencil ve cesaretsiz bir erkek portresi görürüz.
O hayatın tadını bir genç kadın heyecanı ve hevesiyle çıkarırken, olgun yaşının verdiği akl-ı selimliği ve ağırbaşlığı da elden bırakmıyordur. Hayatına gelen yeniliklere-erkekler, yeni deneyimler vs-, cesurca kucak açarken, işler yolunda gitmediğinde ayağa kalkıp başı dik yoluna gitmesini de bilir. Vücudunu ve ruhunu sakınmaz, sonuna kadar “dişi”dir. Buna rağmen hayattan hakettiğini alamayacağını bilen bir iç sesle izleriz gerisini.
O bunları yaşarken bir taraftan da Santiago protestolara ve yürüyüşlere sahne olmaktadır. Filmde bu görüntülere de yer vererek toplumun daha fazlasını istemesi ile onun hayattan daha fazlasını alma çabası arasında paralellik kurulur.
Gloria, Havada Sen Eksiksin, Senin Neşen Eksik
Filmin başından beri evine zorla giren üst komşusunun tüysüz, tuhaf kedisini sevememiştir ve onu evinde istemez. Yardımcısına şöyle der, “Onu neden sevmiyorum bilmiyorum, tüyleri olmadığından mı yoksa o tuhaf kuyruğu yüzünden mi?” Sanki, kedide kendi yalnızlığını gördüğü için onu evinde istemiyordur.  Olgunluk evresinde yaşanan bu aşk hikayesinin yarattığı hayal kırıklığının ardından en sonunda kedinin evdeki varlığını kabullendiği gibi, yalnızlığı da tevekkülle kabul eder. Kapısında yanlışlıkla düşürülen esrarı içerek efkarını dağıtır, kızını İsviçre’ye uğurlar.
Filmin  son sahnesinde bir düğüne davetlidir. Gloria şarkısı çalmaya başladığında ısrarla piste davet edilir. Şarkının sözleri şöyle diyordur: “Gloria, havada sen eksiksin senin neşen eksik.” Yavaşça piste gelir ve coşkuyla dansetmeye başlar.
Rivayete göre filmden çıkan bir kadın bağıra bağıra şarkı söyleyerek İstiklal Caddesinde yürümeye başlamış. Film ilginç biçimde bir grup kadını çok neşe ve sevinçle doldururken, diğer bir grubu da çok duygulandırıp ağlatmış. Neşelenmenin, bu güçlü ve yaşam enerjisi dolu kadına duyulan imrenme ve hayranlık hissiyle oluştuğunu söylemek sanırım yanlış olmaz. Duygulanma kısmı ise haksızlığa uğrama ve yalnızlık durumlarının verdiği hüzün olsa gerek.
O hayattan hakettiğini alamasa da, yalnız da mutlu olabilen hayata bağlı, güçlü ve sevgi dolu bir kadın. O yüzden filmin her iki gruptan kadına da enerji ve güç verdiği kuşkusuz.
Gloria gibi kadınların neşesi, enerjisi ve yaşam sevinci havadan hiç eksik olmasın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s